Podłączenie Silnika 3-Fazowego Do Falownika Zasilanego 1-Fazowo
Falowniki zasilane z sieci 1F jak np. seria falowników LG IC5 pozwalają na podłączenie silnika 3-fazowego i sterowanie jego prędkością obrotową. Falowniki tego typu na swoim wyjściu podają napięcie 3x230V, w związku z tym mogą one współpracować jedynie z silnikami, które są przeznaczone do pracy z napięciem 230V.
Wymagane Parametry Silnika
Aby sprawdzić czy dany silnik będzie nadawał się do pracy z falownikiem zasilanym 1-fazowo należy odczytać z jego tabliczki znamionowej, na jakie napięcie zasilania został skonstruowany. Jeżeli na tabliczce znamionowej silnika widnieje oznaczenie 400/230, oznacza to że silnik jest przystosowany do pracy z napięciem 400V podczas połączenia jego uzwojeń w gwiazdę oraz 230V podczas połączenia jego uzwojeń w trójkąt. Tego typu silnik będzie odpowiedni do pracy z falownikiem zasilanym z sieci 1F.
Tabliczka Znamionowa Silnika 3-Fazowego
Poniżej znajduje się przykładowa tabliczka znamionowa silnika, który może współpracować z falownikami zasilanymi z sieci 1-fazowej:
Podłączenie Silnika 3F Do Falownika 1F
Na powyższej tabliczce widzimy, że przy połączeniu uzwojeń silnika w trójkąt znamionowe napięcie zasilania silnika wynosi 230V, teraz należy jeszcze sprawdzić w jaki sposób aktualnie są połączone uzwojenia silnika.
Połączenie Uzwojeń Silnika – Gwiazda / Trójkąt
Dokonuje się tego poprzez odkręcenie puszki połączeniowej umieszczonej na silniku. Jeżeli zaciski silnika są połączone w sposób widoczny na rysunku poniżej, oznacza to że uzwojenia są połączone w trójkąt i z powodzeniem możemy podłączać silnik do naszego falownika.
Jeżeli blaszki połączeniowe są połączone poziomo (łączą się ze sobą) – oznacza to że uzwojenia silnika są połączone w gwiazdę i należy wówczas zmienić je zgodnie z powyższym obrazkiem, aby łączyły się w trójkąt.
Dobierając silnik do falownika, należy również pamiętać o jego mocy znamionowej oraz prądzie, aby były one odpowiednie do zastosowanego falownika.